Besparen op je wagenpark…hoe doe je dat?

Besparen op je wagenpark…hoe doe je dat?

Een wagenpark kost geld. Toch heb je voor een groot deel zelf in de hand hoe kostbaar je wagenpark is; hoe duurzaam wil je gaan en welke bedrijfsmatige keuzes maak je?

Natuurlijk denken we in iedere specifieke situatie graag op maat met je mee. Toch zijn er een aantal bijna vanzelfsprekende, echter vaak vergeten tips die flink kunnen schelen in je kostenplaatje!

1. Begin bij de chauffeurs

Hoe logisch het ook is; in veel gevallen zit de meeste winst bij de bestuurder, terwijl organisaties vaak hun voordelen op andere vlakken zoeken.

De bestuurders en hun keuzes zijn van grote invloed op je kosten. Hoewel organisaties vaak dat stuk management niet op zoeken of slechts papiermatig behandelen, zit er heel veel winst.

Zaken als brandstofverbruik, rijstijl, locatiekeuze en gewenningen, zijn allemaal van invloed op de kosten. Denk bijvoorbeeld eens aan:

• Zuinig rijden. De rijstijl van de chauffeur bepaalt mede het verbruik
• De keuze voor de momenten van elektrisch rijden
• Tanken op een B-locatie. Een tankstation dat niet aan de snelweg ligt, kan al snel zo’n 8 eurocent per liter schelen in brandstofkosten
• Speciale brandstof

2. Slim samenstellen loont

Een deel van de kosten bepaal je door de keuze die je maakt bij het samenstellen van een wagenpark. Denk daarbij aan de kostenbesparing op het moment dat je voor elektrische auto’s kiest. Niet alleen voor de bestuurder maar ook voor de organisatie.

Het veel gekozen merkbeleid is er niet voor niets; wanneer je een wagenpark samenstelt uit één merk, is dat veelal goedkoper dan dat er meerdere merken worden gecombineerd binnen het wagenpark. Daarnaast ook een bijkomend voordeel van één merkenbeleid is, dat auto’s makkelijk(er) kunnen worden ingezet/gewisseld.

Ook belangrijk is het kiezen van het juiste omslagpunt. Waar voor veel leaserijders het werkelijke ‘kilometer vreten’ geldt, is het niet zo dat elke leaserijders vanzelfsprekend heel veel kilometers maakt.
De keuze voor de juiste brandstof/aandrijving is daarin natuurlijk van groot belang. Het omslagpunt benzine/diesel ligt allang niet meer op 30.000km, maar (veel) hoger. Verkeerde inzet brandstof kost veel geld!

3. Maak goede afspraken

Het maken van goede afspraken is een beetje algemeen, maar omvat veel. Wanneer je voor leaserijders goed vast legt wat je met hen afspreekt, geeft dat niet alleen duidelijkheid voor hen en voor het bedrijf, maar houd je alles ook goed onder controle.

Denk hierbij aan:
• Een brandstofpas en hoe je er mee omgaat
• Het aantal privé kilometers dat al dan niet mag worden gereden
• Tanklocaties
• Rijgedrag en voertuiggebruik
• Banden wisselen onder werktijd
• Haal & Breng-service bij onderhoud
• Wat te doen bij bekeuringen
• Afspraken omtrent schade

Zo’n autoregeling zorgt er ook voor dat de bestuurder zich meer bewust is van verantwoordelijkheden rondom de auto.

4. Overweeg uitbesteding

In veel gevallen is het uitbesteden van je wagenparkbeheer, zowel operationeel als financieel een verstandige keuze. Naast het gemak en de zekerheid, kan dit vaak kosten besparen.

Natuurlijk besteden wij dagelijks onze tijd en energie aan effectief wagenparkbeheer.
We overtuigen je misschien niet zomaar, maar misschien dat we je met deze lease voordelen toch al een beetje kunnen prikkelen:

• Scherpe leasetarieven
• Goede contractcondities
• Vrijheid
• Ontzorgen
• Duurzaam
• Eenvoudig proces

Al nieuwsgierig? Ontdek dan hier hoe ons team voor je werkt!

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.