Blog: Van bezit naar gebruik, is dat wel zo populair?

Blog: Van bezit naar gebruik, is dat wel zo populair?

De liefde voor de auto neemt af, vooral bij jongeren. De liefhebber van de auto – die niet praatte over praktisch, maar over karakter – sterft uit en zo ook de auto met karakter. Jongeren zien de auto niet meer als statussymbool, maar als middel om van A naar B te komen, dat verder een groot deel van de dag stilstaat. De wens om een auto te bezitten verschuift naar de behoefte een auto te gebruiken.

Gemiddeld staat de auto 23 uur per dag stil, parkeerplaatsen zijn vol en er zijn veel files. Files bestaan voor driekwart uit leaseauto’s: dat zijn de feiten, er moet dus iets veranderen. 1 auto delen is 10 auto’s minder op de weg. (Lease)auto delen zorgt voor een hogere bezettingsgraad, kleiner wagenpark, minder kosten, minder files en CO2-uitstoot en lagere parkeerdruk

Aantal deelauto’s neemt toe

Het aantal jongeren dat automatisch een auto wil, wanneer het rijbewijs behaald is, neemt af. Een auto betekende vrijheid, dat geldt nu nog wel voor buiten de stad, maar in de stad betekent een auto eerder beperking. Het gaat om het bieden van mobiliteit i.p.v. het bezit van een voertuig: aantrekkelijke oplossingen die gemak en flexibiliteit moeten bieden. Dat is te zien in de toename van deelauto’s. Sinds 2010 neemt het aantal deelauto’s flink toe, in 2014 waren er al ruim 11.000 deelauto’s in Nederland. Mensen gaan het steeds meer zonde vinden dat een auto de hele dag niets staat te doen. Er is immers altijd voldoende vraag

Twijfels

Ondanks deze positieve cijfers blijkt uit onderzoek van De Telegraaf en Autovisie dat een grote meerderheid zijn of haar auto helemaal niet wil uitlenen. Er is onzekerheid over verzekeringen, pechhulp en financiële afhandeling. Voor de ANWB was dit de reden om de strijd aan te gaan met een totaalpakket, het initiatief Auto delen. Of het een succes wordt moet de toekomst uitwijzen, nu zegt de meerderheid zijn of haar auto nooit te willen uitlenen. Controle op rijstijl en of iemand netjes met de auto omgaat, is er immers niet

Leaseauto delen

Hoe krijg je je medewerkers nou zover dat zij hun leaseauto gaan delen? Verplichten helpt niet, belonen wel. Nu wordt vaak gewerkt met een beloning per kilometer, de medewerker krijgt dan een vergoeding voor het uitlenen van zijn of haar auto. Medewerkers moeten er dus de waarde van inzien. “What’s in it for me?” Dat is de vraag waar de werkgever een goed antwoord op moet hebben.

Lees ook: Zelfrijdende auto op weg

Laat hier een reactie achter
Jouw emailadres zal niet gepubliceerd worden.

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.