Blog: Wat je moet weten als je voor het eerst elektrisch wil rijden

Blog: Wat je moet weten als je voor het eerst elektrisch wil rijden

We schreven het al eerder; elektrisch rijden is hot. Maar nog lang niet bij iedereen. Het wordt dan ook hoog tijd om in de basiszaken van de elektrische auto te duiken.

Hoe anders is het?

De main course is natuurlijk dat je bij een elektrische auto niet op brandstof zoals benzine of diesel rijdt, maar op elektriciteit. De groeiende belangstelling heeft te maken met het feit dat deze auto’s qua verbruik een stuk duurzamer en ‘groener’ zijn. Het feit dat deze  auto’s qua bijtelling veel gunstiger zijn voor de berijder behoeft geen verder betoog. Een elektrische auto rijdt en voelt anders dan een brandstofauto, evenals een diesel- en benzineauto van elkaar kunnen verschillen in rij-beleving.

  • Een elektrische auto heeft altijd een automaat, maar zonder het gevoel van ‘een trapje hoger’.
  • Het direct reageren van de pedaal is ook een goot verschil. De elektrische auto ‘schiet’ als het ware vooruit.
  • Je rijdt grotendeels met één pedaal; gas geven en afremmen doe je met hetzelfde. Neem je gas terug, dan werkt dat direct remmend. Dit komt omdat de elektromotor energie ‘terugneemt’. Het rempedaal, wat je dus wel gewoon hebt in je auto, wordt daarmee minder gebruikt.

Geen brandstof tanken maar laden aan een laadpaal

Het opladen van je elektrische auto doe je bij een laadpunt of laadpaal. Sinds een aantal jaren heeft Nederland vrijwel overal een goede dekking van laadpunten zodat je nooit bang hoeft te zijn dat je zonder stroom komt te staan. Plan je route, bij een groot aantal te rijden kilometers, vooraf goed in. Er zijn diverse verschillende laadmogelijkheden. De laadsnelheid verschilt per paal en per auto en vind je terug in een omschrijving per kW (kilowatt, vermogen).

De opkomst van snelladers is een logisch gevolg. Waar je voorheen 12 uur moest laden volstaat een half uurtje tegenwoordig met een snellader.  Je kunt ook kiezen voor een laadpaal thuis of bij je werk, zodat je bij aankomst op je werk of bij thuiskomst altijd je eigen auto eenvoudig kunt opladen. Hoeveel je auto verbruikt (dus hoe lang je kunt rijden nadat je bent volgeladen), hangt af van allerlei factoren. Van de efficiëntie van je elektromotor, het gewicht van de auto, hoe hard je rijdt en welk jaargetijde. In koud weer kun je minder ver rijden.

Deze actieradius wordt met ieder nieuw model dat er op de markt komt sterk verbeterd en ontwikkelt.

Laadpas

Natuurlijk wordt stroom niet gratis voor je beschikbaar gesteld. Wanneer je een openbare laadpaal hebt gevonden maak je gebruik van een laadpas. Dit kan daadwerkelijk een pasje zijn of een ‘druppel’/sleutelhanger.  Je betaalt een vooraf vastgesteld bedrag per kWh en dat wordt in rekening gebracht. Let wel op dat niet alle laadpassen in alle andere landen bruikbaar zijn. Elektrisch rijden is qua brandstof vele malen goedkoper dan benzine of diesel. Dat weten we inmiddels wel maar om je een indicatie te geven; de prijs per kilometer is ongeveer een derde. Je kunt overigens op sommige plekken gratis gebruik maken van een laadpaal, bijvoorbeeld bij restaurants of winkels.

Laadlocatie Kosten per kW Laadkosten t.o.v. benzinekosten * Laadkosten t.o.v. dieselkosten *
Openbaar €0,34 49% 78%
Thuis €0,22 32% 51%
Kantoor €0,15 – €0,25 22% – 36% 35% – 58%
Fastned €0,59 85% 136%

* O.b.v. gemiddeld verbruik elektrische auto 16kW/100km, benzineauto 1:15, dieselauto 1:19

Parkeergarages

In parkeergarages zijn tegenwoordig vaak laadpalen te vinden en daarmee heb je ook een handige plek (dicht bij de in-en uitgang) voor je auto (die vaak beschikbaar is). Je ziet dus dat het slim gebruiken van de verschillende laadlocaties een positief effect heeft op de kosten.

Wil je weten welke elektrische auto het best bij jou past, check dan onze EV-Simulator

 

 

 

Laat hier een reactie achter
Jouw emailadres zal niet gepubliceerd worden.

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.