Disruptie of disruptief beleid?

Disruptie of disruptief beleid?

De jaarwisseling is ook voor mij een moment van bezinning. Terugkijken op het afgelopen jaar, wat waren de zaken die het er echt toe deden en wat blijft je bij?

Door Rob Gielens

Dank zij onze gewaardeerde relaties en mijn collega’s is 2019 een heel goed jaar geworden. Een groei van 12,9% hebben wij mogen realiseren en de eerste FietsZakelijk contracten zijn ingezet. En dat alléén in de B2B markt. Voor ons team een uitstekende prestatie.

In de media is veel aandacht besteed aan het succes van Tesla. De Model 3 is de best verkochte auto in 2019, met ruim 29.900 orders. Nummer twee de VW Polo, met bijna 13.000 verkopen. Binnen de verkopen van het merk Tesla heeft er wel een forse verschuiving plaatsgevonden. Werden er in 2018 nog ca 8.500 Model S-en en X-en verkocht, in 2019 waren er dat slechts 980. Misschien zijn deze modellen inmiddels te duur bevonden voor de bijtelling. Net als de verkopen van de Jaguar I-pace, het succesnummer van 2018. Deze auto komt in de lijstjes van 2019 nog amper voor.

Toen ik een ruim aantal jaren geleden mijn loopbaan startte in de autoleasebranche, deed mijn toenmalig mentor én nestor van de autoleasebranche, Piet Lathouwers Senior, inmiddels 92 jaar jong, een aantal markante uitspraken, welke mij zijn bijgebleven. “Autoleasing is de leukste tak van sport binnen de automotive. Geen importeur die de koers bepaalt, geen gezeur over matten, lampjes en gratis accessoires, maar echte zakelijke dienstverlening, je klanten kunnen verrassen en als bedrijf zelf aan het stuur zitten!” De tweede uitspraak was; “Bedrijfspanden van dealerbedrijven zijn het slechtst renderend onroerend goed”. Piet deed die uitspraken op basis van zijn ruime ervaring als GM dealer én medeoprichter van Auto Lease Holland begin jaren 60.

Kijkend naar het Tesla-circus van de afgelopen maanden schoten deze uitspraken mij weer door het hoofd. De forse verkoopaantallen én afleveringen van Tesla zijn gerealiseerd met één of twee eigen vestigingen en feitelijk geen fysieke showroom. Alles online. Zelfs geen verkopers, maar online-adviseurs. En een afleverlocatie in het Havengebied van Amsterdam met partytentjes.

Bij sommige klanten en berijders “sloeg het hart op tilt” toen Tesla op de valreep begin december aankondigde dat een aantal bestelde auto’s niet tijdig de haven van Amsterdam zou bereiken. De droom van de extra lage 4% bijtelling spatte fors uiteen. Naast een aantal begripvolle reacties volgden ook een aantal gesprekken waarvan ik u de inhoud zal besparen. Ik was nog in de veronderstelling dat mensen kozen voor een elektrische auto om een oprechte bijdrage te leveren aan een beter milieu. Die droom is inmiddels ook hevig verstoord…..

Hoe zal er in de directiekamers bij andere importeurs gesproken zijn over het succes van Tesla? De verkopen van premium merken als Audi en BMW stonde in dit middenklasse-segment fors onder druk. Zouden zij wellicht gesproken hebben over hoe hun dealers de gigantische investeringen in de “glazen paleizen” terug kunnen verdienen. Wat moeten dealers met deze panden in de toekomst?

Is er gesproken over de afleveringen in het Havengebied van Amsterdam? Afleveringen die werden voorbereid met filmpjes op internet. Afleveringen zonder bloemetje, zonder mattenset. Die waren namelijk niet te bestellen. Een aflevering werd voor sommige berijders een “familie-uitje” als je het NOS Journaal mocht geloven. Overigens moest je als berijder wel op tijd zijn in Amsterdam. Als je niet op tijd verscheen, was “je beurt” over en moest je maar afwachten of je nog een herkansing kreeg. Je vorige leaseauto aldaar inleveren? Nee, daar doet Tesla niet aan. Dat regel je als berijder maar zelf. Wat leuk was om te horen op het bewuste NOS Journaal is dat een aantal ervaren Tesla-rijders spontaan kwamen helpen bij de afleveringen. Net een echte familie!

De manier waarop Tesla met haar klanten en berijders is omgegaan, doorkruist veelal alles wat wij als autoleasebranche vanaf de beginjaren van Piet Lathouwers hebben geleerd en opgebouwd. Servicegericht, klantgerichtheid, je klant verrassen. Klaarblijkelijk is de tijd rijp om het anders te doen. Wat mij al geruime tijd bezig houdt is de vraag of het succes van Tesla als nieuwe toetreder het gevolg is van disruptie in een bestaande branche. Eerlijk is eerlijk, het is een knappe prestatie. De auto voldoet aan de meeste verwachtingen en de manier waarop Tesla de afleveringen in het laatste kwartaal heeft georganiseerd, verdient een pluim. Chapeau voor alle betrokken medewerkers. Een megaklus is geklaard. En ja, elektrificering van ons wagenpark gaat door, of we het leuk vinden of niet. Als leasemaatschappij zullen wij kritisch naar ons verdienmodel moeten kijken. Het woord korting komt bij Tesla bijvoorbeeld niet voor.

Kijkend naar de ontwikkelingen in de landen om ons heen, denk ik echter dat het succes van Tesla vooralsnog het gevolg is van disruptief overheidsbeleid. De prijsstelling van de Tesla Model 3 gecombineerd met het wederom aangepaste fiscale overheidsbeleid is verantwoordelijk voor het succes van Tesla. Niets anders. De forse daling van het aantal verkochte Model S-en en X-en is daarvan het absolute bewijs. De betrokkenheid met het milieu wordt bepaald door onze portemonnee. Een uitzondering daargelaten. Leuker kan de overheid het klaarblijkelijk niet maken.

Mocht de overheid de komende jaren besluiten de fiscale regelgeving opnieuw aan te passen, bij voorkeur tussentijds, dan kan de Vereniging van Zakelijke Rijders misschien oproepen tot een protestdag in Den Haag. Ik zie het al voor me. Het hele Malieveld vol Tesla’s….
De strijd om de laadpaal is begonnen!

  • Luuk van Halder - Beantwoorden

    Leuk verhaal Rob! Ik wist niet dat jij nog zoveel droomde😄

  • Walter Gubbels - Beantwoorden

    Beste Rob, van Annemiek en mij de beste wensen voor jullie in 2020 vanuit de sneeuw.
    Een heel mooi maar vooral op waarheid berustend artikel. Zolang het fiscaal aantrekkelijk is rijden we elektrisch daarna stopt dit als de bijtelling weer “normaal” wordt . Klopt helemaal .
    Ja een oneerlijke concurrentie voor de andere auto bouwers in Nederland wat de economie veel schade gaat toebrengen op termijn.

  • Siepman - Beantwoorden

    Goed verhaal rob

Laat hier een reactie achter
Jouw emailadres zal niet gepubliceerd worden.

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.