Een run op e-bikes in 2020 – dit is waarom

Kijkend naar de afgelopen 5 jaar is de enorme boost in het gebruik van elektrische fietsen al niet te missen geweest. Maar vooruitkijkend naar dit nieuwe jaar, komt daar voorlopig geen einde aan. Sterker nog; de fietsbranche maakt zich op voor een echte run op elektrische fietsen en verwacht een groei als nooit te voren. Hoe komt dat?

Waarom ineens in 2020 aan de e-Bike?

Per 1 januari 2020 is er een aantrekkelijke, fiscaal vriendelijke regeling voor het leasen van fietsen. Zo is de verwachting dat een e-Bike van de zaak dus niet alleen een enorme boost gaat doormaken, maar dus ook heel normaal wordt. Leveranciers en fabrikanten maakten zich dus al vanaf december op voor een grote piek in dit jaar.

Ter vergelijking: De lease regeling bepaalt de bijtelling voor leasefietsen op 7%. Dat maakt het voor bedrijven heel aantrekkelijk om personeel een e-bike aan te bieden. Een personeelslid dat een fiets van bijvoorbeeld Euro 3.000 leaset, moet 210 euro bij zijn belastbaar inkomen bijtellen. Netto kost de fiets dan 7 euro in de maand… een prijskaartje dat voor veel mensen aantrekkelijk is. De werkgever betaalt de aanschaf van de fiets of het leasebedrag uit de reiskostenvergoeding die een werknemer ontvangt.

OK; waar praten we over als we zeggen ‘een run’?

OK; de cijfers dan. De fietsbranche verwacht dat de stijging van de verkoop van elektrische fietsen dit jaar zo’n 150.000 zal zijn. Dat is een serieus aantal. Al duizenden bedrijven hebben zich bij de marktleider van e-Bikes  gemeld en vooral grote bedrijven met meer dan duizend werknemers is de regeling populair.

Waar in Nederland op dit moment naar schatting al zo’n 2.6 miljoen elektrische fietsen rondrijden, groeit dat aantal dus dit jaar opnieuw. Effectief betekent dit dat al zo’n 10% van de fietsen in Nederland een ‘stekkerfiets’ is. Volgens fabrikanten is het dan ook niet ondenkbaar dat dit jaar voor het eerst meer e-bikes worden verkocht dan reguliere fietsen.  

Waarom nu pas? Er was toch al een regeling?

In Nederland was al een bepaalde lease regeling voor zakelijke fietsen mogelijk, maar die was complex en onder aan de streep vooral niet aantrekkelijk genoeg om er het gemak van de auto (of openbaar vervoer) te negeren. Nu echter het bewustzijn rondom klimaat, onze goede voornemens voor gezonder leven en de portemonnee opnieuw is gegroeid, staan we als Nederland ook veel meer open voor bewustere, groenere, gezondere EN goedkopere alternatieven.

Het blijkt uit onderzoek wel dat de bereidheid van zakelijk fietsen afneemt zodra de afstand tot het werk groter is dan 15km; dan is de keuze voor de auto opnieuw populair.  

FietsZakelijk gaat verder 

Wil je meer weten over wat FietsZakelijk kan betekenen voor jou of voor je onderneming? Gaan je behoeftes verder dan een enkele fiets, wil je weten wat de (elektrische) fietsmarkt heeft te bieden of wil je een fietsregeling ontvangen?

We gaan graag met in in gesprek, geen vraag is te gek.

NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT OP

Of bel met ons op telefoonnummer: 073 – 850 47 50