Uitleg wltp

WLTP: wat is het en wat betekent het voor mij?

WLTP staat voor de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Deze test geeft een realistischer beeld van het werkelijk verbruik en de uitstoot van personen-auto’s dan de NEDC testmethode die tot 1 september 2017 werd gebruikt.

 

Alle nieuwe auto’s worden WLTP getest op de uitstoot van vervuilende stoffen, CO2 uitstoot en het brandstofverbruik. De hoogte van de aanschafbelasting wordt op basis van de resultaten bepaald. Hoe meer CO2 een auto uitstoot, hoe hoger de BPM. Onder de WLTP methode vallen de gemeten CO2 waardes voor veel auto’s iets hoger uit. In september 2018 zijn alle auto’s WLTP getest. De productie volgens de oude norm stopt per eind mei 2018.

Elke optie heeft effect op de CO2 uitstoot
Een groot verschil tussen de oude en de nieuwe meting is, dat elke optie effect heeft op de CO2 uitstoot.
Een voorbeeld: een auto met standaard uitvoering stoot bijvoorbeeld 100 gram CO2 uit. Voeg je daar bredere wielen aan toe, dan zorgt dat voor 3 gram CO2 uitstoot. Ook voor de keuze van een panoramadak wordt bijvoorbeeld een CO2 uitstoot van 3 gram berekend. Kies je voor beide opties, dan zou dat logischerwijs een extra CO2 uitstoot van 6 gram betekenen. En dat is niet het geval. En daar zit precies de onduidelijkheid.

Door de ontzettend grote hoeveelheid aan combinaties van diverse opties is het ondoenlijk om een exacte CO2 uitstoot te berekenen. Dealers die ons auto’s leveren kunnen niet aangeven wat de exacte CO2 uitstoot zal zijn. De verwachting is dat we daarom zullen gaan calculeren met een verwachte BPM. De exacte BPM is pas bekend bij aflevering van de auto. Dit kan vervelende gevolgen hebben: een auto kan na aflevering bijvoorbeeld buiten de normering van de leaseregeling vallen, omdat de CO2 uitstoot tijdens het bestelproces niet exact kon worden aangegeven.

Data leveranciers zijn volop in gesprek met allerlei (branche) organisaties om helderheid te verkrijgen maar die duidelijkheid is er op dit moment nog niet. Voorlopig kan er dus alleen met een verwachte BPM worden gecalculeerd.

Alternatieven  
Een alternatieve optie is het aanschaffen van voorraad auto’s. daarnaast verwachten we dat   nieuwe auto’s worden geleverd met losse optiepakketten. In dat geval kan de exacte CO2 uitstoot wel vooraf worden berekend.

Belangrijk is dat de overheid heeft toegezegd dat ze kostenneutraal met de nieuwe BPM berekening zal omgaan. Dit betekent dat de huidige BPM tabellen worden herberekend. Gemiddeld gezien zal het verbruik omhoog gaan en daar zal de overheid een factor op loslaten. Het is nog niet bekend of de overheid afwacht of dat zij pro-actief gaan handelen.

(Bron: nieuwsitem Riemersma Leasing, maart 2018)

Presentatie WLTP: nuttige voorbeelden & inzichten

Tijdens de Riemersma Leasing Xperience op 18 september 2018 presenteerden we de actuele stand van zaken over WLTP. Aan de hand van voorbeelden maakten we duidelijk hoe de regeling werkt en hoe je ermee om kunt gaan in bestaande autoregelingen. Tenslotte bevat de presentatie nuttige inzichten.

De presentatie kun je hier downloaden.

In onderstaande video wordt duidelijk uitgelegd wat WLTP is.

De huidige stand van zaken

Intussen is het november 2018: wat merken wij op de werkvloer van de WLTP? Bobby, senior leaseadviseur: “We zien dat bepaalde automerken nog geen duidelijkheid kunnen geven over nieuwe prijzen en als gevolg daarvan ook vertraagd afleveren. Deze ontwikkeling is niet prettig voor klanten die een auto in bestelling hebben staan. Wij hebben goed en intensief contact met dealers en dat helpt ons om onze klanten continu van actuele informatie te voorzien. We doen er alles aan om de lopende en toekomstige bestellingen zo vlot mogelijk af te handelen en hierover duidelijk te communiceren”.

Heb je vragen over WLTP? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.