VW: met een schone lei het nieuwe jaar in?

Nieuws

< naar nieuwsoverzicht

VW: met een schone lei het nieuwe jaar in?

VW

Alweer 3 maanden geleden kwam aan het licht dat er bij Volkswagen gesjoemeld is met de software van dieselmotoren. Hoe staat het er nu voor?

Nog steeds is het slechte nieuws over Volkswagen, het nieuws van de dag; “Dieselgate”, Volkswagen fraude, sjoemelsoftware wellicht termen die worden opgenomen in de Dikke Van Dale. Termen die zeker worden meegenomen in ons collectief geheugen.

Onopgemerkt

VW_software

Er zit meer software in een auto dan in een compleet computergestuurd vliegtuig. Deze complexiteit in autosoftware vraagt natuurlijk om ondoorzichtigheid. Hierdoor kon lange tijd gesjoemeld worden met de diesels. Oorzaken van de fraude blijven vaag net als de software. Maar onrealistische doelstellingen van de overheid (VS), een gesloten cultuur in de auto-industrie, de gedachte dat de software nooit ontdekt zouden worden, liggen hier vast aan ten grondslag. Softwareontwikkeling domineert in de auto-industrie het productieproces. De enige manier om niet bedrogen te worden is transparante software, wat betekent dat autofabrikanten inzage in de software moeten geven.

 

Herstel

Het zal ook nog wel even duren voordat het nieuws is overgewaaid. De oplossing ligt klaar, tenminste voor de 1.6 en 2.0 liter dieselmotor (EA189). De 2.0 liter dieselmotor krijgt een software update en de 1.6 liter dieselmotoren krijgen naast een software update, een stromingstransformator aan de luchthoeveelheidsmeter geplaatst. Er is nog ruim een jaar nodig voor herstel. Dat gaf Matthias Müller aan het blad Stern aan. Ach, met een lening van 20 miljard op zak, lijkt Volkswagen er weer even tegenaan te kunnen.

VW niet alleen

Hoewel veel autofabrikanten ontkend hebben, worden VW dochteronderneming Porsche, Opel en Renault ook in twijfel getrokken. Eerder werd vermeld dat alleen de Porsche Cayenne uit 2015 bij het schandaal betrokken zou zijn, nu wordt gepraat over modellen al vanaf 2013. Verder blijkt uit test dat de Renault Espace diesel onder reële omstandigheden tot 25 keer meer NOx (stikstofoxiden) uitstoot dan toegelaten. Bij de Opel Zafira is de NOx tot 17 keer groter. TNO waarschuwde in 2011 al voor dieseltesten. Zij constateerde enkele jaren geleden al dat bijna alle geteste dieselauto’s met Euro 5-motoren in de praktijk te veel stikstof uitstootten. Ook TNO zegt dat het probleem groter is dan VW alleen, in het algemeen zien we hoge praktijkemissies. Het lijkt er dus op dat dieselgate nog wel even duurt. Dat maakt het hopen van Müller zeer optimistisch.

 

Lees meer:

VW: Tussen waarheid en leugen

Dieselgate, hoe erg is het?

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.