Blog: “Connected Car”

NieuwsTech / Innovaties

< naar nieuwsoverzicht

Blog: “Connected Car”

Gepubliceerd: 01 mei 2015
Waar de “connected car: aan de ene kant een volledig nieuw ecosysteem creëert is er aan de andere kant een gevecht om data. Hoe wordt hiermee omgegaan? En hoe ziet dit er in de toekomst uit?

Door de opkomst van het internet werd opeens van alles mogelijk. Dat het verzamelen van voertuiginformatie in de toekomst een grote rol gaat spelen is dan ook geen verrassing. Door een auto te verbinden aan het internet kan inzicht verkregen worden in rijgedrag en allerlei andere data, zoals het signaleren van problemen met de auto en het bijhouden van gereden ritten.

Waardevol

connected car, logo

Doordat auto’s verbonden zijn met internet wordt een schat aan informatie geleverd en deze data is uiterst waardevol. Zo geven “connected cars” bijvoorbeeld informatie over de technische staat van de auto, de rijstijl, het aantal gereden kilometers, het brandstofverbruik en zelfs kan de auto onveilige verkeerspunten herkennen. De data is zo waardevol, omdat op basis van de beschikbare voertuig- en bestuurdersgegevens, verzekeraars bijvoorbeeld hun bestaande producten en diensten kunnen verrijken en persoonlijk relevanter maken. Premies kunnen worden gepersonaliseerd per berijder, omdat het verbruik, de snelheid, etc. allemaal worden opgeslagen. Door het efficiënter gebruik van data uit de auto kan uiteindelijk een betere en veiligere rijervaring gecreëerd worden.

Privacy

Hoe waardevol de data misschien ook is, privacy is een gevoelig punt. Op dit moment, laten sommige fabrikanten in het contract opnemen dat de verkregen data uit de auto aan de fabrikant toebehoort (bijvoorbeeld BMW). Is dit oké en is dit houdbaar? Op het laatste is het antwoord – zeer waarschijnlijk -het is niet houdbaar. Wanneer volledig autonoom rijden echt zover is, zijn namelijk niet alleen data van de auto, maar ook data van de wegkant en andere verkeersdeelnemers van invloed. Hierdoor zal data voor zowel de fabrikant als voor derden beschikbaar gesteld moeten worden. Wanneer deze informatie wordt gedeeld met derden, zoals verzekeringsmaatschappijen, dealers en fleetowners, kunnen oplossingen ontwikkeld worden, welke meer persoonlijk, kosten effectiever en gedetailleerder zijn. Dit komt uiteindelijk de bestuurder ten goede. Echter, hoe zit het dan met privacy? Onlangs is een nieuwe discussie gestart over privacy in de autowereld. Trajectcontrole zou ook de privacy schaden van diegenen die helemaal niets verkeerd doen. We horen dat ook steeds vaker. Met name door de opkomst van de connected car die allemaal data opslaat, is de vraag wanneer wordt de privacy van de autogebruiker geschaad?

Lees ook: Zelfrijdende auto op weg

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.