Bpm weg, maar mrb omhoog en plug-in-hybrid wellicht minder aantrekkelijk

Fiscaal

< naar nieuwsoverzicht

Bpm weg, maar mrb omhoog en plug-in-hybrid wellicht minder aantrekkelijk

Gepubliceerd: 28 mei 2015
Het plan van het kabinet is om de aanschafbelasting (BPM) af te schaffen, dat meldde het AD afgelopen weekend. Dit zou stapsgewijs gebeuren om de markt zo min mogelijk te verstoren. In 2017 gaat het nieuwe autobelastingstelsel van kracht en staatsecretaris Wiebes overweegt een afschaffing van de BPM te financieren uit een belastingverzwaring op plug-in hybriden. Maar ook gaat de motorrijtuigenbelasting omhoog ter compensatie.

Daling opbrengsten

foto Wiebes

De BPM afschaffing komt voort uit het feit dat er steeds meer auto’s vanuit het buitenland worden geïmporteerd om de hoge belasting te drukken. De afgelopen jaren is de opbrengst van de BPM gedaald van 3,6 miljard euro naar 1,1 miljard euro. Dat komt niet alleen doordat mensen meer auto’s zijn gaan importeren, maar ook door de crisis. Auto’s worden ook steeds milieuvriendelijker en dat scheelt ook BPM in de aanschaf. Hoe minder CO2-uitstoot, hoe minder BPM de koper hoeft te betalen. Bovendien, is naast de fiscale rompslomp de BPM ook erg fraudegevoelig.

Verhoging

De afname van inkomsten aan de ene kant, worden aan de andere kant gewoon teruggehaald. Door het afschaffen van de BPM zou de schatkist jaarlijks ongeveer een miljard euro mislopen. Dat zal deels worden gecompenseerd door een belastingverzwaring op phev’s, zo meldde de Telegraaf. Plug-in hybriden liggen de laatste tijd flink onder vuur. Zo werden er Kamervragen gesteld over het belastingvoordeel op plug-in suv’s. Die blijken in de praktijk fors meer brandstof te verbruiken dan de fabrieksnorm, bleek wederom uit cijfers van Travelcard en TNO. Wiebes heeft tevens bekendgemaakt dat het nieuwe stelsel budgetneutraal zal zijn. Dat kan betekenen dat een nieuwe auto goedkoper wordt door het wegvallen van de BPM, maar dat het gebruik duurder wordt door het optrekken van de motorrijtuigenbelasting.

Stapsgewijs

Een directe afschaffing van de BPM is overigens niet aan de orde. Het kabinet wil daarmee voorkomen dat leasemaatschappijen in de rode cijfers duiken omdat hun auto’s ineens minder waard zijn geworden.
Volgens Paul de Waal van branchevereniging Bovag zal de afschaffing van de BPM op z’n vroegst in 2017 gebeuren. Dan wordt een nieuw autobelastingstelsel van kracht. De afbouwperiode zou tussen de drie en vijf jaar duren. Op die manier zouden de negatieve gevolgen voor de restwaarde van het huidige leasewagenpark beperkt blijven.

We moeten nog even geduld hebben op de definitieve plannen. Deze worden voor de zomer bekend gemaakt in Autobrief 2.

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.