Daar sta je dan

Nieuws

< naar nieuwsoverzicht

Daar sta je dan

Geen file, het verkeer rijdt door. Nog 700 kilometer, dan zijn we weer thuis na een heerlijke vakantie in Frankrijk.

Plotseling gebeurt er iets. Wij en circa 10 anderen raken betrokken bij een ongeval. De details zal ik u besparen. Eind van het verhaal; wij staan langs de weg en kunnen niet meer verder met onze auto. Gelukkig heeft niemand persoonlijk letsel.

Daar sta je dan, langs de snelweg in de snikhete zon, wat nu? Als directeur van Riemersma Leasing heb je iets meer praktische kennis paraat. Hoe je moet handelen en op wie je een beroep kunt doen. Echter, in Frankrijk gelden andere gewoonten en dan nog de taal, hoe zal het voor ons aflopen?

Na aankomst van ‘hulptroepen’, politie, brandweer en bergingsvoertuigen wordt het overzichtelijk. Invullen van schadeformulieren is niet aan de orde. De politie noteert, maakt foto’s en vraagt de betrokkenen kort naar hun verhaal. Gestructureerd, vriendelijk en correct. Je wordt er snel op geattendeerd dat ‘vakantie Frans’ toch iets anders is dan ‘technisch Frans’ en ja, de hulpverleners en agenten spreken écht geen woord in een andere taal.

Ik heb de alarmcentrale van Riemersma Leasing gebeld en ben doorgeschakeld naar de specialisten van Eurocross. Ze helpen me correct en we spreken af dat ik opnieuw kan bellen zodra wij bij een garage arriveren. Per sms krijg ik de relevante informatie doorgestuurd.

Twee uur na het ongeval worden wij ‘gelost’ bij een regionale Peugeot dealer. Het is 13.00 uur en het bedrijf is gesloten. Hoezo gesloten, is je eerste gedachte. Natuurlijk, Frankrijk!  Tussen 12.00 en 14.00 uur is alles gesloten voor de lunch. Pech of niet.

De medewerkers van de garage stellen vast dat de auto niet binnen 48 uur hersteld kan worden. Eurocross gaat op zoek naar een vervangende auto. Na zo’n 1,5 uur is een passende auto gevonden. Deze huurauto staat echter 125 kilometer verder op, wel richting Nederland. Dan schieten meteen de vraag binnen, hoe je daar dan komt met al je spullen… Ook hiervoor zorgen de mensen van de alarmcentrale. Ze zoeken meteen een grote taxi waar veel spullen in kunnen én die aan het einde van de zaterdagmiddag nog even 125 kilometer (enkele reis) moet afleggen, die zijn er niet zoveel…..

Bij een temperatuur van boven de 30 graden, merk ik dat ‘mijn irritatiegrens’ sneller bereikt wordt. Ieder kwartier duurt voor mijn gevoel een uur, het gaat niet snel genoeg. Je bekijkt natuurlijk alles vanuit je ‘eigen leed’ en staat er niet bij stil dat op deze ‘zwarte zaterdag’ meer mensen soortgelijk leed overkomt. Weekend of niet, het wordt allemaal geregeld. Misschien minder snel dan in Nederland, maar het wordt wel geregeld. Uiteindelijk, 7 uur later, rijden wij in een ruime, hagelnieuwe huurauto terug naar huis. Opgelucht!

Waarom dit verhaal? Op de eerste plaats voor een welverdiend compliment aan Liesbeth van Eurocross. Zij heeft ons, ondanks mijn steeds groter wordende ongeduld, fantastisch geholpen. Ten tweede om het besef over te brengen, dat het buitenland, met een andere taal en andere gewoonten, om begrip en inlevingsvermogen vraagt. Onze auto kon niet meer binnen 48 uur hersteld worden. Als dat wel kan, moet je als bestuurder en medepassagiers ook de flexibiliteit hebben om daarop te anticiperen. Je komt dan wel een paar dagen later thuis dan gepland. Ergens moeten overnachten en wachten, daar kies je zelf niet voor. Geheel afhankelijk zijn van anderen wiens taal je niet, of nauwelijks beheerst. Dat vraagt begrip en aanpassingsvermogen.

Tot slot. Uit eigen ervaring kan ik u zeggen dat wij over een goed functionerende alarmservice beschikken. Ondanks de inzet van de medewerkers van Eurocross en onze eigen medewerkers, wens ik u van harte toe dat u er nooit een beroep op hoeft te doen.

Ik wens u een prettige en vooral veilige vakantiereis toe.

 

Rob Gielens
Directeur

 

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.