Nationaal Zakenauto Onderzoek 2015

Onderzoek

< naar nieuwsoverzicht

Nationaal Zakenauto Onderzoek 2015

NZO2015

Ieder jaar wordt er een groot onderzoek gedaan naar zakenauto’s in Nederland. Het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) geeft inzicht in de wijze waarop zakelijke mobiliteit wordt ingevuld. Inhet onderzoek van 2015 worden ook actuele thema’s aangehaald als mobiliteitsbudget, privélease, carsharing, telematica en privacy. Lees hier de resultaten.

De zakelijke markt

Waar vorig jaar de diesel nog iets populairder was dan de benzineauto, is in 2015 het aantal benzineauto’s gestegen. In het merk zien we een verschuiving:

2014

2015

1. Volkswagen 1. Volkswagen (16,5%)
2. Peugeot 2. Renault (9,3%)
3. Volvo 3. Peugeot (8,8%)

Het marktaandeel van Volkswagen stijgt in 2015 naar 16,5% en blijft koploper op de zakelijke markt. Renault herstelt sterk in 2015. Peugeot daalt licht, het marktaandeel Volvo daalt sterk.

De populaire zakenauto

De zakenauto blijft in het algemeen populair in Nederland. Maar wat zegt de zakelijk rijder zelf over de zakenauto. Ruim 3.600 berijders hebben deelgenomen aan het berijdersonderzoek.

Ongeveer 90% van de zakelijk rijders, rijdt ook privé met zijn of haar zakenauto. De auto die niet ouder is dan 5 jaar, heeft een gemiddelde cataloguswaarde van€ 34.518,-. Een kleine stijging ten opzichte van 2014.

NZO brandstofcatVan de zakenauto’s is ruim 92% een leaseauto. Hoewel, de markt over het algemeen wordt getypeerd door iets meer benzineauto’s dan diesels, blijft de diesel onder de leaserijder populair.

Operational lease is veruit de populairste leasevorm. Een gemiddeld leasecontract is gemiddeld € 857,- per maand en loopt 45 maanden. Auto’s met 0% bijtelling worden gemiddeld iets langer geleast.

Het berijdersonderzoek heeft wat betreft de populaire zakenauto, een iets andere uitkomst dan waardoor de markt wordt gekenmerkt. In 2015 zijn de drie favorieten dezelfde als in 2014, ze hebben alleen van plaats gewisseld:

2014

2015

1. Volkswagen (12,8%) 1. Peugeot (11,6%)
2. Renault (11,9%) 2. Renault (11%)
3. Peugeot (9,4%) 3. Volkswagen (11%)

Bijtelling

Wie een zakenauto rijdt gebruikt deze in 91% van de gevallen ook privé. De grootste bijtellingscategorieën zijn 14% en 20%. Echter, een groot deel zou voor een andere auto gekozen hebben als de huidige auto in een hogere bijtellingscategorie zou vallen.

De keuze van de zakenauto

De bijtelling is in 2015 het belangrijkst in de keuze voor de leaseauto. Ook het leasebedrag is van grote invloed, maar dat niet alleen. Er zijn in 2015 veel opties en dat is te zien aan de keuze. Zaken als Comfort, veiligheid en rijgedrag zijn ook van grote invloed bij de keuze van de leaseauto.

Mobiliteitsbudget, privélease, carsharing

De auto is veruit het belangrijkste vervoersmiddel en van andere middelen wordt zelden gebruik gemaakt. 80% denkt ook niet dat dit gaat veranderen.

Slechts 3% maakt gebruik van een mobiliteitsbudget, maar nog steeds is voor 84% van degenen met een mobiliteitsbudget de auto het hoofdvervoermiddel. Daarbij komt, dat maar een klein van de respondenten deel interesse heeft in een mobiliteitsbudget. Slechts 11,3% geeft aan interesse te hebben.

Privélease is bekend, maar liefst 96% heeft ervan gehoord. Echter, voor de eigen situatie ziet het grootste deel van de respondenten privélease niet zitten.Het ziet er naar uit dat het populair genoemde “van bezit, naar gebruik” niet doorzet. 83% van de respondenten geeft aan het belangrijk te vinden, de eigen auto niet te hoeven delen net anderen.

Meer weten over de zakelijk rijder, de zakenauto van 2016 of het bedrijvenonderzoek? Het gehele onderzoek is te downloaden op de website van automobielmanagement.

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.