Ontwikkelingen elektrisch rijden

Tech / Innovaties

< naar nieuwsoverzicht

Ontwikkelingen elektrisch rijden

Elektrisch rijden, het gaat er al lange tijd over. 2017 wordt echter het jaar waarin er een grote doorbraak wordt verwacht. Betaalbare modellen met een acceptabele actieradius zullen als “warme broodjes” de markt op komen, of duurt dat nog wat langer?

Waar de OPEC beweert dat in 2040 slechts 1 procent van alle verkochte auto’s volledig elektrisch is, beweert Tony Seba, ondernemer en docent ‘Entrepreneurship, Disruption and Clean Energy’ aan Stanford University, dat in 2030 alle verkochte auto’s elektrisch en zelfrijdend zijn. Dat is nogal een verschil in mening. Niet zo gek aangezien de OPEC graag olie verkoopt.

Als we kijken naar de feiten kan de uitspraak van OPEC in twijfel getrokken worden. In 2015 had de elektrische auto al een marktaandeel van 0,7 procent. Zet de groei zo door dan wordt het 1 procent marktaandeel al snel gerealiseerd.

Betaalbaar

In 1835 werd al het eerste elektrische voertuig gemaakt, het duurt nog 50 jaar voordat hij echt doorbreekt. De actieradius van de elektrische auto is te klein en de snelheid is, vanwege de loodzware accu’s, te laag. Hij kan niet concurreren met de verbrandingsmotor, dus verdwijnt hij weer. In 2001 duikt de Toyota Prius op. Tesla bouwt in 2008 aan de eerste volledige elektrische auto, de Tesla Roadster. In 2009 komt deze op de Europese markt, met een prijskaartje van maar liefst €99.000. Nissan introduceert de Leaf op de Europese markt in 2010. In Nederland komt het model in 2011 op de markt voor een reëlere prijs van €35.000,-.

De echte doorbraak lijkt dan in 2017 te komen. De eerste modellen zijn al geïntroduceerd. Met een vanaf prijs die ongeveer €15.000 lager ligt en een ruime actieradius lijkt die gedachte niet zo gek.

Waarin gaan we rijden?

Er isl een aantal modellen op de markt. De Tesla Model S, wellicht de meest bekende en in 2012 al verkocht, was één van de eerste. Echter, met een prijskaartje van minstens €72,600, alleen beschikbaar voor de “happy few”. Er is al wel een aantal betaalbare modellen op de markt en er worden er nog meer verwacht.

Merk Model Actieradius Vanaf prijs
BMW i3 190 km €35.500
Citroën C3 150 km €28.990
Hyundai Ioniq 280 km €34.000
Kia Soul EV 212 km €32.495
Mercedes B-klasse Electric Drive 200 km €40.995
Mitsubishi iMiEV 160 km €26.600
Nissan Leaf 250 km €24.835
Nissan e-NV200 Evalia 170 km €30.982
Renault Zoe 240 km €20.990
Smart ForTwo Electric Drive Cabrio 145 km €22.450
Tesla Model S 502 km €79.200
Volkswagen e-Up! 160 km €25.925
Volkswagen e-Golf 190 km €36.190

Te verwachten in 2017

Merk Model Actieradius Verwachte vanaf prijs
BMW i3 (nieuw) +300 km €35.500
Nissan Leaf (nieuw) +320 km €27.700
Opel Ampera-E ±500 km €37.500
Renault Zoe ±400 km €32.000
Smart ForTwo Coupé, Cabrio, ForFour +160 km € ?
Tesla Model 3 ±345 km €31.000
Volkswagen Golf-e (nieuw) +300 km € ?

Daarnaast komt Faraday Future nog met een mysterieuze elektrische productieauto begin 2017. Genoeg te verwachten, en dus een reden om de voorspelde disruptie van de automarkt serieus te nemen.

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.