Plug-in hybride, waarom is het “opladen” zo duur?

Onderzoek

< naar nieuwsoverzicht

Plug-in hybride, waarom is het “opladen” zo duur?

De plug-in hybride is fors in aantal toegenomen. Toch blijft de vraag of de berijder, die met 7% bijtelling voordelig uit is, zijn hybride wel oplaad in plaats van de tank volgooit. Er is vanuit de werkgever vaak een beleid opgesteld en er zijn controles, om erop toe te zien dat er wel op stroom gereden wordt. Want dat is gunstig en goedkoop, toch?

De afgelopen tijd is het aantal plug-in hybriden sterk in aantal toegenomen. Niet gek, aangezien de auto vooral zakelijk zeer populair is, vanwege het lage bijtellingspercentage. De kosten zijn hierdoor voor de leaserijder erg gunstig, de werkgever daarentegen kan een forse tegenvaller tegemoet zien.

Ik tank wel even een keer…

De gunstige bijtelling komt natuurlijk door het feit dat de plug-in hybride puur elektrisch kan rijden. De auto stoot hierdoor weinig CO2 uit. Echter, het probleem is dat zakelijke rijders hun gunstige hybride helemaal niet opladen. De redenen hiervoor variëren. Soms nemen ze niet de moeite om een laadpaal te zoeken – laat staan als het regent – maar vaker zijn het de lange afstanden die ze afleggen. Deze lange afstanden rijd je nou eenmaal niet op stroom, want dan moet je halverwege weer een halfuur stoppen om de auto op te laden.

Bovendien, de plug-in hybride is dan wel fors in aantal gestegen, de laadpaal die hij nodig heeft om daadwerkelijk zuinig te kunnen rijden blijft achter. Veel bestuurders zijn zich er niet van bewust dat er onvoldoende laadpalen zijn op weg naar hun (vakantie)bestemming. In de Benelux en Duitsland kom je zeker niet in de problemen, maar ga je richting Zuid-Europa dan valt het aantal laadpalen erg tegen. Hierdoor moet er vaker getankt worden.

Explosieve stijging

Niet alleen het niet opladen van de hybride zorgt voor extra kosten; heb je een werknemer die wel netjes naar de laadpaal rijdt, ook dan kom je als werkgever bedrogen uit. Sinds 2014 zijn starttarieven ingevoerd, die variëren tussen de 0 en 2,50 euro. Doordat aanbieders verschillende tarieven hanteren voor hun diensten, is het voor de gebruiker nauwelijks mogelijk te weten wat de kosten zijn. Al was dat wel mogelijk, is het overigens maar de vraag of de gebruiker interesse heeft in de hoogte van de laadkosten: de werkgever betaalt toch. De kosten bij een openbaar laadpunt zijn wel met 80% gestegen hierdoor. Thuisladen of op de zaak is nog altijd wel een voordelige optie, gelukkig.

Gebakken peren

De leaserijder betaalt de bijtelling van slechts 7% en in sommige gevallen een vaste bijdrage per maand, maar dat is het. Het is de werkgever die voor de financiële problemen opdraait. De werkgever betaalt namelijk de hogere brandstofkosten en dat niet alleen, een plug-in hybride is vaak nog duurder in aanschaf ook. Dubbel zo nadelig dus! De kosten kunnen tot wel zes keer zo hoog oplopen en in 80% van de gevallen zijn er daadwerkelijk extra kosten voor de werkgever.

De plug-in hybriden zijn, zeer waarschijnlijk, populair onder de werknemer, maar als werkgever is het dus twee keer nadenken of het wel zo gunstig is. In veel gevallen verbruiken de “zuinige en schone” plug-in modellen meer benzine of diesel, waardoor de rit duur uitpakt.

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.