Update WLTP: wat is nieuw?

Tech / Innovaties

< naar nieuwsoverzicht

Update WLTP: wat is nieuw?

In de nieuwsbrief van januari jl. gaven we je al een update over de WLTP.
Even ter herinnering: WLTP staat voor de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Deze test geeft een realistischer beeld van het werkelijk verbruik en de uitstoot van personen-auto’s dan de NEDC testmethode die tot 1 september 2017 werd gebruikt.

Alle nieuwe auto’s worden WLTP getest op de uitstoot van vervuilende stoffen, CO2 uitstoot en het brandstofverbruik. De hoogte van de aanschafbelasting wordt op basis van de resultaten bepaald. Hoe meer CO2 een auto uitstoot, hoe hoger de BPM. Onder de WLTP methode vallen de gemeten CO2 waardes voor veel auto’s iets hoger uit. In september 2018 zijn alle auto’s WLTP getest. De productie volgens de oude norm stopt per eind mei 2018.

Elke optie heeft effect op de CO2 uitstoot
Een groot verschil tussen de oude en de nieuwe meting is, dat elke optie effect heeft op de CO2 uitstoot.
Een voorbeeld: een auto met standaard uitvoering stoot bijvoorbeeld 100 gram CO2 uit. Voeg je daar bredere wielen aan toe, dan zorgt dat voor 3 gram CO2 uitstoot. Ook voor de keuze van een panoramadak wordt bijvoorbeeld een CO2 uitstoot van 3 gram berekend. Kies je voor beide opties, dan zou dat logischerwijs een extra CO2 uitstoot van 6 gram betekenen. En dat is niet het geval. En daar zit precies de onduidelijkheid.

Door de ontzettend grote hoeveelheid aan combinaties van diverse opties is het ondoenlijk om een exacte CO2 uitstoot te berekenen. Dealers die ons auto’s leveren kunnen niet aangeven wat de exacte CO2 uitstoot zal zijn. De verwachting is dat we daarom zullen gaan calculeren met een verwachte BPM. De exacte BPM is pas bekend bij aflevering van de auto. Dit kan vervelende gevolgen hebben: een auto kan na aflevering bijvoorbeeld buiten de normering van de leaseregeling vallen, omdat de CO2 uitstoot tijdens het bestelproces niet exact kon worden aangegeven.

Data leveranciers zijn volop in gesprek met allerlei (branche) organisaties om helderheid te verkrijgen maar die duidelijkheid is er op dit moment nog niet. Voorlopig kan er dus alleen met een verwachte BPM worden gecalculeerd.

Alternatieven  
Een alternatieve optie is het aanschaffen van voorraad auto’s. daarnaast verwachten we dat   nieuwe auto’s worden geleverd met losse optiepakketten. In dat geval kan de exacte CO2 uitstoot wel vooraf worden berekend.

Belangrijk is dat de overheid heeft toegezegd dat ze kostenneutraal met de nieuwe BPM berekening zal omgaan. Dit betekent dat de huidige BPM tabellen worden herberekend. Gemiddeld gezien zal het verbruik omhoog gaan en daar zal de overheid een factor op loslaten. Het is nog niet bekend of de overheid afwacht of dat zij pro-actief gaan handelen.
Wanneer er nieuws te melden valt houden we je op de hoogte!

Video 

Behoefte aan meer uitleg? Bekijk onderstaande video (Bron: RAI Vereniging)

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.