VW: Tussen waarheid en leugen

Nieuws

< naar nieuwsoverzicht

VW: Tussen waarheid en leugen

VWs

Op grote schaal is er gesjoemeld. Met name in Amerika zijn regels overtreden. De reputatie van Volkswagen is geschaad en topmannen moesten het bedrijf verlaten. Wat is er precies gebeurd, hoe staat het er nu voor en wat kan er nog verwacht worden?

Wereldwijd

In de VS werd software in een aantal VW modellen ontdekt, waardoor de test op schadelijke uitstoot gemanipuleerd werd, zogeheten “sjoemelsoftware”. Volkswagen kwam daardoor wereldwijd onder druk te staan. Deze test in de VS heeft andere regels dan de test in Europa. In totaal worden er in Europa 8,5 miljoen Volkswagens, Audi’s, Seats en Skoda’s teruggeroepen. Vrijwillige reparatie, wat Volkswagen in eerste instantie voorstelde, is geen optie meer.

Schuldigen

Of VW-topman Martin Winterkorn nu wel of niet van de gemanipuleerde technieken afwist maakt ondertussen niet veel meer uit. In beiden gevallen had hij moeten opstappen, ofwel vanwege fraude, ofwel vanwege het feit dat hij de controle volledig kwijt was. Dat is dan ook gebeurd. Vervolgd werd hij niet. Ook anderen aan de top kunnen niet ontkennen. Michael Horn, verantwoordelijk voor VW in de VS, kwam met hetzelfde verhaal als Winterkorn. Het is nog niet met zekerheid te zeggen welke anderen als schuldigen aangewezen kunnen worden. Wel werd er al benoemd dat enkele softwareontwikkelaars betrokken zijn.

Zure appel

Kersverse CEO, Matthias Mueller, zal de komende tijd door de zure appel heen moeten bijten. Voor het eerst in 15 jaar kwam Volkswagen in de rode cijfers. Mueller moest een hoop uitleggen aan de investeerders door de kwartaalcijfers, maar meldde dat de verantwoordelijken genadeloos gestraft zullen worden. Dat is niet het enige wat Volkswagen te wachten staat. In de VS alleen al kunnen de boetes oplopen tot 16 miljard euro. Het is nog onduidelijk of de Amerikaanse autoriteiten een boete van deze omvang uitschrijven.

Gelukkig staat Mueller er niet alleen voor. Volkswagen heeft als hoofd legal Daimler-topvrouw Chirstine Hohmann-Dennhardt in dienst genomen. Dat is niet alles, als hoofd strategie zal Thomas Sedran aan de slag gaan. Eén van zijn sterkste eigenschappen. Eerder heeft hij Opel van de ondergang gered.

Niet de eerste keer…

Overigens, sjoemelde Volkswagen al eerder. De huidige populaire slogan van VW, “Das Auto”, komt van een oude commercial van de Opel Kadett uit de jaren ’60. Beter goed gejat, dan slecht bedacht zullen we maar zeggen.

Autobezitters

Bezitters van één van de getroffen modellen hoeven zich in ieder geval geen zorgen te maken. De veiligheid van de auto’s is niet in het geding. Bezitters van een sjoemeldiesel zullen allemaal teruggeroepen worden naar de dealer. Leaserijders hoeven zich ook geen zorgen te maken, de bijtelling zal onveranderd blijven.

 

Lees meer over dieselgate

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.