Wiebes neemt alternatief plan branche integraal over

Fiscaal

< naar nieuwsoverzicht

Wiebes neemt alternatief plan branche integraal over

Staatssecretaris Eric Wiebes heeft het alternatieve plan dat dit weekend door de brede coalitie werd voorgesteld geheel in zijn autobelastingplan 2016 overgenomen. Dat heeft de Staatssecretaris gisterenavond bekend gemaakt. Een mooi resultaat; positief voor leaserijders, werkgevers en de autoleasebranche.

De voorgestelde bijtellingsystematiek biedt de rijder de mogelijkheid te kiezen voor een zuinige ‘gewone’ auto zonder direct in de 25% te vallen. Het geeft de zakelijk rijder handelingsperspectief om toch ‘zuinig’ te rijden én de werkgever om CO2-arme zakelijke automobiliteit verder door te voeren. Daarnaast helpt het de marktverstoring een halt toe te roepen

“Wij menen dat de belangen voor de ondernemers, zakelijk rijders en de automotive branche in dit breed gedragen plan goed tot z’n recht komt. Een prima lobbyresultaat, zeker als je weet hoe klein de marges waren waarbinnen de oplossingen gezocht moesten worden zeker gezien de doelstellingen van dit beleidsarme tussenjaar.” aldus Renate Hemerik, directeur van de VNA.

Gebruik stekkerhybrides

De staatssecretaris heeft wel zorgen over het gebruik van de stekkerhybrides en heeft daarvoor toezeggingen aan de Kamer gedaan. “We gaan met de staatssecretaris in gesprek om hem goed te informeren, te laten zien wat de autoleasesector doet om werkgevers te helpen deze auto’s meer elektrische kilometers te laten rijden en knelpunten te adresseren.”

Inhoud plan 2016

In het alternatieve autobelastingplan 2016 van de ‘brede coalitie’ (VNA, BOVAG, RAI Vereniging, ANWB, VNO-NCW, MKB Nederland, Natuur & Milieu en Milieudefensie) komen er vier bijtellingscategorieën, waardoor de marktverstoring rond de 80 gr/km CO2 verdwijnt. Een overzicht:

Volledig elektrische auto’s blijven vrijgesteld van MRB en behouden 4 procent fiscale bijtelling;
Plug-in hybrides (1-50 gram CO2) vallen in het halftarief voor MRB en krijgen 15 procent fiscale bijtelling;
Auto’s met 51 t/m 106 gr/km CO2 vallen in de nieuwe categorie van 21 procent bijtelling;
Overige auto’s vallen in de 25 procent-categorie.

In de BPM worden de drie hoogste schijven (106-155 gr/km; 156-174 gr/km en meer dan 174 gr/km) licht verhoogd.

afbeelding

Focus op toekomst

Het Autobelastingplan 2016 geeft invulling aan het tussenjaar dat ontstond doordat de staatsecretaris onlangs besloot Autobrief 2 (autobelastingen 2016 – 2019) met een jaartje uit te stellen. VNA richt haar lobby nu weer op die lange termijn en zich hard maken voor een structurele belastingherziening en een eerlijke bijtelling waarbij onze visie op de verhouding loon in natura en bijtelling centraal zullen staan.

Bron: VNA

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.