Riemersma Leasing
Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch
+31(0)73 850 47 50 - info@riemersmaleasing.nl
Matchmakers in Mobiliteit

 keyboard_arrow_right
2951-riemersma-leasing-nieuwe-editie-regio-business-magazine.jpg

'Wij worden nu beloond door onze klanten'

24-09-2020

Geen blad voor de mond 
‘Wij worden nu beloond door onze klanten. Degelijke en financieel gezonde bedrijven die in het verleden voor ons gekozen hebben. Snel groeien als leasemaatschappij is geen kunst. Een goede en duurzame selectie aan de voordeur bespaart je echter een hoop ellende, zeker in crisistijd’, stelt Rob Gielens, directeur van Riemersma Leasing.  

Corona heeft grote gevolgen voor de mobiliteit in Nederland. Veel mensen mijden het openbaar vervoer en er wordt nog altijd veel thuisgewerkt. Zo’n 75 procent van de bedrijven verwacht dat deze veranderingen deels blijvend zijn, zo blijkt uit het mobiliteitsonderzoek van de VNA (Vereniging van Nederlandse Autolease Maatschappijen) naar de gevolgen van corona op mobiliteit. ‘Waar het mkb gedeeltelijk weer naar kantoor komt, is volledig thuiswerken bij grote bedrijven nog altijd het devies’, zegt Rob. Dat heeft zowel gevolgen voor de mobiliteit, als voor de mobiliteitsoplossingen. Toch komt Riemersma Leasing de coronaperiode tot nu toe goed door. Rob klopt af: ‘We mogen zeker niet ontevreden zijn. Er zitten relatief veel zakelijke dienstverleners in onze portefeuille, die vaak minder harde klappen hebben moeten opvangen dan bijvoorbeeld de horeca-, evenementen- of leisurebranche. Toch raakt deze crisis iedereen in meer of mindere mate.’  

Op eigen initiatief 
Om klanten zoveel mogelijk tegemoet te komen onderneemt de leasemaatschappij diverse maatregelen. Joost van den Akker, commercieel directeur van Riemersma Leasing, licht toe: ‘Juist nu moet je nóg flexibeler zijn. Om geen onnodig beslag te leggen op de liquiditeit van onze relaties zijn we de brandstofkosten per maand gaan verrekenen in plaats van per kwartaal. Aan het begin van de lockdown werd er gemiddeld slechts 45 procent van het gebruikelijke aantal kilometers gereden, waardoor de kosten aanzienlijk lager uitvielen.’ Ook op contractgebied is het een bewogen periode voor Riemersma Leasing. ‘Als gevolg van de productiestop bij autofabrikanten en de wens van relaties om flexibel te blijven, zien we dat veel bestaande contracten worden verlengd. Flexibele en tijdelijke contracten geven we invulling met shortlease of voorraadauto’s. Deze aanpak biedt de nodige kostentechnische voordelen’, vertelt Joost. In sommige gevallen is het leasecontract tijdelijk bevroren. ‘Helaas viel de business van enkele klanten volledig stil, waardoor de leaseauto’s niet werden gebruikt. We hebben liever dat een klant tijdig aan de bel trekt, dan dat hij achteraf niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Daarom vinden we persoonlijk contact met onze relaties ook zo ontzettend belangrijk; om een goede oplossing te bieden moet je weten wat er speelt’, stelt Rob.  

Zes wielen 
Met juist deze aanpak onderscheidt Riemersma Leasing zich volgens de directeur: ‘Voor veel bedrijven is de klant onderdeel van het proces; bij ons is de klant hét primaire proces. Het draait immers om diens ultieme mobiliteitswensen; wenst hij of zij sneller, comfortabeler, duurzamer of kostenbesparender van A naar B te komen? De een pakt liever de auto, de ander geeft de voorkeur aan het OV of een elektrische scooter. Zoveel mensen, zoveel wensen; we hebben zelfs een keer een lease-aanvraag voor een vliegtuig gehad!’ Groeiend in populariteit is het 6 wielen contract: een slimme combinatie van E-bike en auto. Joost legt uit wat dit inhoudt: ‘Hiermee pas je eenvoudig de mobiliteitsvorm aan je agenda aan. Wil je bijvoorbeeld een dag thuiswerken en op klantbezoek in de buurt, dan pak je de E-bike; dit bespaart kosten, je reist CO2-neutraal en wordt er fitter van. En staat de dag erna volgepland met afspraken buiten de deur? Dan pak je efficiënt de auto.’ Volgens Rob maak je met deze mobiliteitsoplossing het MVO-beleid voor je medewerkers nog concreter: ‘Je bindt er je medewerkers mee én je geeft ze de gelegenheid om flexibel mobiel te zijn.’  

Benzine door aderen 
Ook Rob springt zelf regelmatig op een E-bike: ‘Ik woon zo’n tien kilometer van kantoor. Met mooi weer pak ik tegenwoordig vaker de fiets dan de auto; goed voor mijn gezondheid en fijn om zo je hoofd even leeg te maken.’ Voor Joost en zijn collega’s kwam deze omslag als een verrassing: ‘Rob heeft benzine door zijn aderen stromen; de keuze voor een E-bike hadden we tot voor kort nooit gedacht. Maar hij is niet de enige: de vraag naar elektrische fietsen is enorm.’ Volgens Joost is dit door de coronacrisis alleen nog maar toegenomen: ‘Enerzijds willen mensen gezonder leven en kiezen zij vaker voor de fiets. Anderzijds is voor werkgevers een fietsenplan extra aantrekkelijk; zij besparen op zakelijke kilometers en parkeerplaatsen als werknemers vaker de fiets nemen. Ook met ons FietsZakelijk concept spelen wij op deze ontwikkeling in.’ 

Oprecht 
Maar als er minder zakelijke kilometers worden gereden, is dat niet ongunstig voor een leasemaatschappij? ‘Nee’, antwoordt Rob stellig. ‘Van alleen platte kilometers verkopen, wordt niemand beter. Het is ons doel om in te spelen op de behoeften en wensen van onze klanten; daarin zijn we flexibel, persoonlijk en oprecht. Alleen zo kunnen we waarde toevoegen en duurzame relaties opbouwen.’ Rob neemt in zijn advisering dan ook geen blad voor de mond: ‘Ik houd bijvoorbeeld niet van window dressing. Er zijn genoeg bedrijven die bijvoorbeeld twee elektrische auto’s voor de deur hebben staan alleen om een aanbesteding te mogen doen, terwijl ze er eigenlijk niet in rondrijden. Doe het goed of doe het niet; jouw wens om te verduurzamen moet niet alleen financieel gedreven zijn, maar ook vanuit een intrinsieke motivatie. Anders wordt daar al snel doorheen geprikt.’ 

Tekst: Linda Groothuijse 

Fotografie: Kees  

Uitgave: Sept-Okt 2020