Riemersma Leasing
Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch
+31(0)73 850 47 50 - info@riemersmaleasing.nl
Matchmakers in Mobiliteit

 keyboard_arrow_right
2858-riemersma-leasing-wat-staat-er-te-veranderen-voor-zakelijke-rijders-in-2019.png

Wat staat er te veranderen voor zakelijke rijders in 2019

In 2019 komt er een nieuw systeem met andere regels om te bijtelling te berekenen. De CO2-uitstoot van je auto is hierbij vanaf 2019 minder van belang voor de bijtelling. De vele verschillende bijtellingscategorieën werden vanaf 2017 al teruggebracht tot twee tarieven. In 2018 geldt er een tarief van vier procent voor volledig elektrische auto’s, en een tarief van 22 procent voor alle voertuigen die meer dan 1 gram CO2-uitstoot per kilometer genereren, ook voor plug in hybrides dus.

Bijtelling elektrische auto’s
In 2019 geldt voor een diesel en benzine auto’s een bijtelling van 22% over de volledige cataloguswaarde. Met uitzondering van volledig elektrische auto’s.

In 2019 gaat het een en ander veranderen als het gaat om de bijtelling voor 100% elektrische auto’s in 2019.

In 2019 betaal je namelijk 4% bijtelling over de eerste 50.000 euro en 22% over het resterende bedrag. Lees hier welke elektrische auto’s o.a. op de markt komen.

WLTP van invloed op BPM
De BPM (Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen) wordt vastgesteld aan de hand van de CO2-uitstoot. Voorheen werd dit berekend met de NEDC-meetmethode. Deze meetmethode is per 1 september 2018 vervangen door de WLTP-test. De uitstoot en het brandstofverbruik van nieuwe auto’s wordt met de komst van de WLTP realistischer gemeten. Doordat gevolg kan het zijn dat de BPM op auto’s daardoor omhoog gaat.

Of de zakelijke rijder daadwerkelijk meer moet gaan betalen is afhankelijk van de nieuwe BPM-tabel. Deze volgt na 1 januari 2019. In de overgangsfase wordt de BPM-tabel nog gebruikt

Met een zakelijke auto krijg je in 2019 met een bijtelling van vier of 22 procent te maken. Voor de meeste mensen toch een fors bedrag bovenop hun belastbare inkomen.

Een volledig elektrische auto of auto op waterstof blijft in 2019 belastingtechnisch de meest interessante keuze.

De elektrische auto is niet meer uit het straat beeld weg te denken. Bekijk hier ons blogartikel daarover.
Berichtnavigatie