Rijden op waterstof – wat biedt de toekomst?

Als we praten over duurzamer vervoer, denken de meesten aan elektrisch rijden zoals we dat kennen; elektrische auto’s met stekkers en een batterij. Een ander type “volledig elektrische auto” is echter de waterstofauto, die een stuk minder bekend is en dus ook in Nederland zelden wordt gespot. Hoe komt dat, is waterstof gewoon iets voor de toekomst en wat moet je erover weten? En om het nog een stapje verder te brengen in je ‘forward to the future’… hoe zit dat eigenlijk met de waterstoffiets? Vandaag in ons blog dus een kijkje in de wereld van waterstof.

Waterstof rijden, hoe werkt dat? We gaan niet in op de technische uitgebreide details maar in grote lijn werkt het als volgt: waar een elektrische auto zoals we hem kennen elektromotoren heeft die stroom krijgen van de batterij, heeft de waterstofauto in plaats daarvan een waterstoftank (of twee) en een brandstofcel. De waterstof wordt door deze brandstofcel gevoerd en zet waterstof om in elektriciteit via een proces wat de zuurstof uit de buitenlucht gebruikt. Omdat het enige restproduct water is, is de auto CO2 vrij.

Het tanken van waterstof lijkt erg op gewoon tanken, vooral LPG. Je rijdt naar de pomp, plaatst het vulpistool en binnen een paar minuten ben je klaar. Het vullen start automatisch na een paar checks om te zorgen dat alles goed vast zit.

Zijn waterstofauto’s eigenlijk al wel te krijgen?

Er zijn 2 merken die in Nederland waterstofmodellen bieden; Toyota en Hyundai. De waterstof auto bevindt zich een beetje in een vicieuze cirkel. Het aantal tankpunten voor waterstof is erg beperkt, wat waterstof rijden niet per se aantrekkelijker maakt. Door de nog lage populariteit is de noodzaak om meerdere punten te bouwen nog niet zo hoog. Daarbij komt dat een waterstoftankstation bouwen vele malen duurder is dan een tankstation voor benzine of diesel brandstof.

Toch is het zeker de bedoeling dat we binnen afzienbare tijd groeien naar 20 punten verspreid over Nederland.

–      Het aanbod waterstof om te tanken is in Nederland nog erg beperkt; je vindt 5 punten in Nederland om te tanken

Hoe duurzaam is waterstof?

Op zich is waterstof een goede oplossing, omdat het verbranden van waterstof geen CO2 vrijgeeft. Op dit moment wordt het overgrote deel van de brandstof gemaakt uit aardgas en dus is de productie niet per se ‘groen’. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat ook een elektrische fiets of auto zelden volledig groene stroom laadt.

Daarbij klinken de stemmen die de zeer belastende accuproductie van elektrische auto’s en fietsen benoemen, steeds harder. Dat is voor waterstof rijden niet van toepassing.

De efficiency van een brandstofcel die waterstof omzet in elektra is natuurlijk cruciaal.

Ook nog goed om te realiseren, is dat waterstof uit water kan worden geproduceerd en dus niet opraakt zoals fossiele brandstoffen. Het hele proces kan in theorie volledig CO2 neutraal, al is het wel nodig een energiebron te hebben, zoals we hierboven al meldden.

Een fiets, een auto, groen of bekend, elektrisch of niet… wat wens jij voor je mobiliteit? Bekijk onze “Ik Wens” sectie en denk met ons mee.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *