Slim laden in de toekomst: werken aan een lagere piekbelasting

Er wordt al tijdenlang gekeken naar de toekomst van elektrisch rijden. Dat elektrisch rijden niet meer uit ons verkeersbeeld verdwijnt is duidelijk en dat we in de komende jaren alleen nog maar meer de overstap naar elektrisch zullen maken, lijkt ook evident.

Hoewel dat natuurlijk grote voordelen heeft, heeft zo’n enorme groei ook consequenties. Zo groeit de behoefte aan ons (toch al groeiende) netwerk van laadpunten, maar is ook de belasting op ons elektriciteitsnet een onderwerp van aandacht.

Naast elektrische auto’s zien we in verduurzaming de afgelopen jaren ook op andere vlakken een toename in het gebruik van elektriciteit. Denk aan elektrisch koken en verwarmen. Een blik in de toekomst van een naderend probleem, is waar het blog van vandaag om gaat.

(Ben je nog niet zo thuis in elektrisch rijden en wat daarbij komt kijken? We schreven eerder een tweedelige blogreeks om je van onervaren elektrisch rijder tot echte pro te helpen. Lees deel 1 hier.) 

Gelijktijdig gebruik en overbelasting

Net als bij veel zaken die door een grote groep mensen worden gebruikt, doen we dat graag en vaak op dezelfde momenten, wat een piek veroorzaakt op ons elektriciteitsnet. Die stijging in het elektriciteitsverbruik op een gelijk moment, kan leiden tot overbelasting. Het voorkomen daarvan, door middel van bijvoorbeeld het aanleggen van extra of grotere elektriciteitskabels, is vanzelfsprekend een prijzige aangelegenheid, die we als consument vervolgens ook weer gaan terugzien.

Niet de ideale oplossing, als je beseft dat er ook tal van momenten zijn waarop de belasting van het netwerk verre van hoog is. Verdelen zou dus beter zijn, maar hoe organiseer je dat?

Pilot; flexibel laden

De uitdaging is voor organisaties als Enexis Netbeheer (onderdeel van de pilot naast Maxem, Enpuls en ElaadNL) geen verrassing en een pilot rondom de optie van flexibel laden werd geboren.

In de periode van september 2017 tot september 2019 waren 138 huishoudens onderdeel van het “Flexibel laden achter de meter’-project. Zij kregen een energiemanagementsysteem dat energie binnen het huis regelt en door Enexis werd gevoed met informatie over beschikbare capaciteit.

Het energiemanagementsysteem (EMS) kon de laadsnelheid, op basis van deze gegevens, reguleren voor het laden van de elektrische auto (let wel; volledig elektrisch). Tijdens piekuren, zoals 17.00 – 21.00, kan het EMS de laadsnelheid verlagen, om tijdens rustigere momenten (zoals ’s nachts) de capaciteit weer aan te wenden voor sneller laden.

Conclusies

Natuurlijk zijn er tal van details van het onderzoek (dat deels online te vinden is) en is een ronde conclusie niet zomaar te trekken. Maar als we toch een poging doen, is het dat bewezen werd dat laadsturing door het EMS kan leiden tot een verminderde piekbelasting van 40 procent. In theorie zou dit getal hoger kunnen door laadtijd nog veel verdergaand te verschuiven naar niet-piek momenten. Slim laden is dus een belangrijke en logische stap voor de toekomst. Hoewel we niet van de een op de andere dag een oplossing als deze in grote lijn kunnen uitrollen, is met deze pilot een succesvolle stap gezet naar een slimme oplossing voor de belasting van het elektriciteitsnetwerk als de komende jaren het aantal elektrische rijders verder groeit.

Meer weten over elektrisch rijden of interesse in wat wij op dit vlak voor je kunnen doen?

Neem contact met ons op of laat je vraag achter, we komen graag (veilig) met je in contact!