Van onervaren elektrische rijder naar een echte pro; de belangrijkste feiten en tips | Deel 1

Hoewel elektrisch rijden al tijdenlang in opkomst is, zijn er nog steeds meer mensen die nog nooit elektrisch hebben gereden dan mensen die wel ervaren zijn. En eerlijk is eerlijk; het kan best een behoorlijke overstap zijn naar een elektrische auto.

Om de overstap nog eenvoudiger te maken en wat zorgen bij je weg te nemen, delen we in het blog van vandaag enkele handige ‘pro-tips’ voor de startende elektrische rijder. Dit blog is dan ook het eerste in een reeks van vijf, waarbij we in elk artikel inzoomen op een onderwerp dat het jou als rijder gemakkelijker maakt. Vandaag: Actieradius en de verschillen.

Alles over: De Actieradius

De term actieradius is vast niet nieuw. En of het nu een bewuste factor in je keuze voor de auto is geweest of niet; je wilt graag zoveel mogelijk kilometers maken zonder laadbeurt. Om het maximale aantal kilometers uit je auto te halen, zijn er een paar handige en belangrijke tips om in acht te nemen.

Invloeden op je actieradius
Er zijn tal van logische zaken die je verbruik beïnvloeden en sommige daarvan heb je zelf in de hand:

  • Je snelheid is van invloed. Hogere snelheden (110+) zorgen voor een hogere luchtweerstand en dat vraagt meer energie en resulteert in een accu die sneller leeg is. Daarnaast kan het langdurig in eenzelfde snelheid rijden (stabiel rijden) helpen ‘zuiniger’ te rijden. Overigens kan de ‘ideale’ snelheid per auto verschillen > deze informatie is vaak in je auto terug te vinden.

Wel goed om te weten, is dat tijdens het remmen je auto laadt; meer remmen is dus meer opladen. Een lage bandenspanning of onnodig lang doorrijden met winterbanden, heeft natuurlijk weer een negatief effect.

  • Je ballast is van invloed. Of die ballast nu daadwerkelijke bagage is of een vijfkoppig gezin; een zwaardere inhoud zorgt ook voor een hoger verbruik, net als bij andere (niet elektrische) auto’s het geval is.
  • De temperatuur is van invloed. Hier kun je helaas weinig aan veranderen, maar in koude tijden is de actieradius van je auto vaak wat lager. Ga je tijdens een koude periode lange afstanden rijden, zoals een vakantie of trip; controleer dan of je je volledige laadcapaciteit benut.

Een accu staat vaak ingesteld op 80%, maar kan voor een langere reis prima worden ingesteld op 100%.
De temperatuur binnen je auto; daar kun je dan wel zelf weer wat mee doen. Stroomverbruikers zoals een kachel of airco kun je natuurlijk achterwege laten voor een langere reistijd.


Misvattingen over actieradius
Waar bij de start van het elektrisch rijden de actieradius vaak nog erg beperkt was, is dat al lang niet meer zo. Daar komt nog eens bij dat de voorzieningen (de dekking van laadpunten in Nederland en Europa, maar ook parkeerlocaties MET laadpunt) vele malen groter zijn en nog steeds wekelijks groeien.

De ‘angst’ die soms lijkt te bestaan over “haal ik het wel” is dus eigenlijk ongegrond. Natuurlijk is elektrisch rijden nieuw en anders en dat kan soms best een overstap zijn. Aan de andere kant was de succesvolle Nokia ooit ook publieksfavoriet en de iPhone maar een bizarre nieuwigheid. En we zien allemaal hoe dat nu zit.

Alles over: Wat is er anders aan je auto?

We kunnen helaas niet ALLES benoemen wat er anders is aan een elektrische auto, maar er zijn wel belangrijke dingen waar je je als nieuwe rijder bewust van moet zijn:

  • Snelle acceleratie; je ‘sprint’ vooruit.

In een elektrische auto heb je niet te maken met de tijd die een benzine- of dieselauto nodig heeft om op gang te komen. Doordat veel elektrische auto’s dus een snelle acceleratie hebben en veel vermogen, kan dat echt wel even wennen zijn.
Neem dus de tijd om voorzichtig en bewust aan je auto te wennen, zo voorkom je problemen.

  • Je familie went met je mee.
    Gaat je jonge zoon er een avondje met je auto vandoor.. kom je erachter dat je de volgende ochtend met een lege auto zit. Natuurlijk overkomt dit je maar 1x, maar houd er rekening mee dat ook andere gezinsleden of gebruikers moeten wennen aan de routine van het elektrisch rijden. Neem ze daar dus vooral in mee.
  • Rustig je gas loslaten.
    Leer jezelf aan geleidelijk het gas los te laten. Hoewel je auto energie genereert, is het loslaten van het gaspedaal een ingrediënt voor glijden op een glad wegdek. Omdat je auto wil opladen tijdens het remmen, remt hij harder. Daar moet je dus aan wennen.
  • Praktisch, maar enorm fijn meegenomen: Als elektrisch rijders heb je bijna altijd een parkeerplaats, vaak op gunstige plaatsen. Wist je namelijk dat je met een elektrische auto bij de Efteling vooraan kunt parkeren? Best fijn na een lange dag pretpark.

Heb je een vraag over elektrisch rijden? We gaan graag met in in gesprek, geen vraag is te gek.

NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT OP

Of bel met ons op telefoonnummer: 073 – 850 47 50