Van onervaren elektrische rijder naar een echte pro; de belangrijkste feiten en tips | Deel 2

Van onervaren elektrische rijder naar een echte pro; de belangrijkste feiten en tips | Deel 2

 

In deel 1 van onze Pro-tips voor elektrisch rijden, draaide het vooral om de feiten en tips rondom de actieradius (en vergeet die parkeertip niet!) Vandaag in deel 2 zoomen we in op alles over het laden van je nieuwe elektrische auto.

Alles over: Opladen

Je weet als eigenaar van een auto waarschijnlijk dat je je auto moet laden. Vaak gaat de aankoop gepaard met een laadstation voor thuis en/of voorziet de werkgever ook al in laadpunten. Hoewel we in Nederland grote stappen maken in het continu uitbreiden van het aantal (publieke) laadpunten, wil je natuurlijk wel altijd graag weten waar je aan toe bent en weten waar je terecht kunt. En dat laden kan soms best even nieuw zijn.

  • Apps gebruiken

Je kunt er bijna niet onderuit, maar ga er vooral voor: gebruik apps om het rijden zo eenvoudig mogelijk te maken.

Plan je route, check waar je laadpunten kunt vinden, check of een laadpunt beschikbaar is. Ook al kun je op veel plaatsen terecht, je wilt graag voorbereid zijn, wachttijden voorkomen en met zekerheid je route kunnen vervolgen.

  • Laden waar en wanneer je kunt

In aanvulling op het eerste punt is onze tip om te laden wanneer en waar je kunt. Je vindt al snel een routine binnen je dag (bijvoorbeeld op je werk, op je lunchlocatie, etc.) en vooral thuisladers groeien in populariteit vanwege de zekerheid van een dagelijks volle accu.

  • Ga voorbereid naar het buitenland

Hoewel ook in veel Europese landen flink wordt getimmerd aan de laadinfrastructuur, is het belangrijk ook voor buitenlandse trips jezelf voor te bereiden. Bekijk waar je kunt laden en vooral ook van welke laadpassen of mogelijkheden er gebruik wordt gemaakt. Check of je met jouw pas terecht kunt.

  • Bekijk laadtarieven.
    Hoewel dit lastig kan zijn, vind je ook hierin snel je weg. Laadtarieven verschillen per paal of verstrekker en als je graag op je centen let, is het interessant om daar eens alert op te zijn.
  • Denk aan de kou.
    Lekker praktisch en niet erg aan de orde in deze zachte winter, maar wel iets om te onthouden. Bij vorst kan een stekker vastvriezen als deze niet goed droog is. Zorg dus dat je stekker altijd droog is of maak een stekker wat vetter (vaseline) om los te krijgen.
  • Wees geen laadpaalklever.
    Sorry, een wat? Een laadpaalklever is iemand die, ondanks dat hij volledig geladen is, met zijn of haar auto een laadpaal bezet houdt. Niet zo netjes voor de andere bestuurder die een laadpunt kunnen gebruiken. Wees je er dus van bewust (en wijs ook andere gebruikers hierop) want het aantal gebruikers neemt alleen maar toe, dus een beetje sociaal laden kan geen kwaad.

De Tesla Model 3 Long Range heeft een accupakket met het vermogen van 74 kWh en een maximaal laadvermogen van 11kW. 74/11 = 6,73 uur. Het duurt dus ongeveer 7 uur om een Tesla Model 3 Long Range volledig op te laden.

  • Wachtrijen bij oplaadpunten gaan een steeds groter probleem worden dus wordt het belangrijker om bij te laden waar je kan. Ook thuisladen kan een prioriteit zijn wanneer je ’s ochtends een volle batterij nodig hebt.

Heb je een vraag over elektrisch rijden? We gaan graag met in in gesprek, geen vraag is te gek.

NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT OP

Of bel met ons op telefoonnummer: 073 – 850 47 50

Laat hier een reactie achter
Jouw emailadres zal niet gepubliceerd worden.

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.