Waterstofauto’s en tanken

Waterstofauto’s en tanken

Je hoort het regelmatig, waterstofauto’s hebben de toekomst. Echter als het om waterstof gaat, krijg je al snel menig discussie:  het is allemaal leuk en aardig maar hoeveel waterstofauto’s zijn er en waar kun je tanken? Er zijn geen pompstations omdat er geen auto’s zijn en waarom zou je voor een waterstofauto kiezen als je nergens kunt tanken. Wat is nu realiteit? We duiken er wat dieper in.

Er zijn in Nederland inmiddels twee waterstofauto’s te koop: De Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. Om die auto’s te kunnen tanken zijn in Nederland op het moment waterstoftankstations in Helmond, Rhoon en Hoogezand en zijn er twee in aanbouw (in Arnhem en Den Haag). Tevens liggen er al plannen klaar voor de bouw van tankstations in Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport, Utrecht en Groningen (stad).

In Nederland hebben een voortrekkersrol op het gebeid van elektrisch rijden echter als het op waterstof aankomt lopen we redelijk ver achter op bijvoorbeeld Duitsland.

Duitsland

Onder het H2 Mobility-label zijn Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell en Total een samenwerking aangegaan om een groot netwerk aan te leggen van waterstofstations. Inmiddels zijn er 70 waterstoftankstations operationeel en voor het eind van het jaar moeten dat er 100 zijn. Dat is goed nieuws voor berijders van waterstofauto’s in de Nederlands-Duitse grensregio, want die kunnen gemakkelijk bij onze oosterburen waterstof tanken.

Ook in de landen om ons heen groeit het netwerk van waterstofstations. In Denemarken is nu al de grootste dichtheid van waterstofstations in Europa. Behalve in Nederland en in Duitsland wordt er volop gewerkt aan de realisatie van een netwerk van tankstations in andere delen van Europa, waaronder België.

Tanken

Tanken van waterstof is vrij eenvoudig en net zo snel als bijvoorbeeld tanken van benzine of diesel. Ten opzichte van een verbrandingsmotor is de aandrijving via een brandstofcel bovendien veel effectiever. Een verbrandingsmotor heeft een rendement van ongeveer 25 procent. Bij gebruik van een brandstofcel kan dat rendement oplopen tot meer dan 50 procent. Dat maakt rijden op waterstof in de praktijk dus zeer aantrekkelijk. De prijs van waterstof ligt nu rond de €12,50/kg. In een tank van een waterstofauto kan ongeveer 5 á 6 kg waterstof. Hiermee kun je dan zo’n 600 km rijden en dat is best een aardige actieradius.

 

Wil je meer informatie omtrent waterstofauto’s neem dan contact op met één van onze adviseurs!

Lees hier ook onze eerdere blogartikelen:

 

  • E.J. Veninga - Beantwoorden

    Wij maken gebruik van taxibedrijf UVO in groningen. Deze rijden met 1 waterstofauto en tanken nu al in Delfzijl en Groningen-stad. In uw artikel wordt deze mogelijkheid niet genoemd.

    Los hiervan is rijden op waterstof voor wat betreft de brandstof duurder dan elektrisch. Iets wat zeker genoemd mag worden in dit artikel. Elektrisch rijden bij 30 ct p kwh en een verbruik van 20 kw/100km geeft 6 ct/km.
    Waterstof bij een kiloprijs van 12,5 en een verbruik van 1 kg/100km geeft 12,5 ct p/km. Dubbel zo veel bij hogere aanschafkosten en gelijke voordelen wegenbelasting.

    Met vriendelijke groet,
    Erik Jan Veninga

Laat hier een reactie achter
Jouw emailadres zal niet gepubliceerd worden.

Contact

Riemersma Leasing
De Waterman 7-a
5215 MX ‘s-Hertogenbosch

+31(0)73 850 47 50 (Bel mij)

 

Stel je vraag

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.